wtorek, 23 sierpnia 2011

Pizza na gryczanym cieście

Zachciało się dzisiaj mojemu Mężowi pizzy, a ponieważ nie chciał żebym robiła dwa rodzaje ciast, zaczęłam szukać jakiegoś innego przepisu na bezglutenową niż ta ostatnia na ziemniaczanym spodzie.
Chciałam żeby to była pizza domowa a nie z gotowego miksu mąki bezglutenowej (zresztą nie mam takiego). I znalazłam :-) przepis Joli Słomy i Mirka Trymbulaka.

Składniki (na 2 pizze okrągłe lub jedną z blachy piekarnikowej):
- 50 g drożdzy,
- 1 łyżeczka cukru,
- 400 ml wody,
- 500 g mąki gryczanej (zmieliłam kaszę gryczaną niepaloną),
- 1 łyżeczka soli,
- 4 łyżki oleju do ciasta,
- olej do natarcia rąk i posmarowania ciasta.

Wykonanie:
Drożdze wymieszać w ciepłej wodzie z cukrem, odstawić na kilka minut. Mąkę gryczaną w misce wymieszać z solą, dodać wodę z drożdzami, olej, wymieszać łyżką ciasto (ręką się nie da bo to ciasto się bardzo klei). Odstawić ciasto na 30 minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Formę na której będziemy piec wysmarować olejem. Jola i Mirek podali żeby ciasto podzielić na 2 części, każdą wyłożyć i rękoma umoczonymi w oleju wyłożyć formę. Ja zrobiłam w ten sposób że "naolejonymi" dłońmi odrywałam z miski po kawałku i wyklejałam formę, później ciasto trzeba jeszcze polać olejem i można je wygładzić i "wyciągnąć".
Na tak przygotowane ciasto układamy swoje ulubione dodatki, u mnie były to: podsmażone pieczarki, cebula, brokuł i czarne oliwki, a spód wysmarowałam sosem pomidorowym. Brzegi pizzy powinny być dobrze wysmarowane olejem, są wtedy bardziej chrupiące.
Pieczemy w nagrzanym do 200-220 stopni piekarniku przez ok 12-15 minut.




Ponieważ robiłam na okrągłej blaszce i wyłożyłam na nią ciasto raczej grubo, zostało mi jeszcze trochę ciasta więc zrobiłam z niego coś jeszcze :-) Ale o tym jutro :-))

23 komentarze:

  1. hmmm no i co z tym drugim przepisem z ciasta gryczanego? ... :) prosimy ładnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimie, jest drugi przepis na wykorzystanie tego ciasta gryczanego :-)
    Bułki gryczane :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. O kurcze faktycznie, coś mi się poplątało :) aha i wczoraj powyższy przepis został wykorzystany - i pizza była bardzo dobra - także wspólnie z dziewczyną - dziękujemy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo się cieszę ze pizza Wam smakowala :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo dziękuję za ten przepis,już jakiś czas nie piekłam chleba a "kółek" ryżowych mam dosyć- chociaż Twoja pizza ma dużo ładniejsze brzegi:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie miałam okazji próbować gryczanego ciasta, a szkoda, bo okazało się być po prostu przepyszne! :) Ja na swoją dałam sos pomidorowy, ser, kukurydzę i pieczarki. Pychota! :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Asiu cieszę się że Ci smakowała :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z tym oblepianiem blachy ciastem, to jakaś masakra. Nigdy więcej! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jest z tym zabawa :-) A efekt końcowy jaki był? Mam nadzieje ze Ci smakowało :-)

      Usuń
  9. W czym mieliłaś kaszę? Można użyć gotowej mąki?

    OdpowiedzUsuń
  10. Jasne że można użyć gotowej mąki, ja zmielilam kaszę w starym młynku do kawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. użyłam gotowej mąki, moja nie była taka ciemna, męczyłam się trochę z oblepianiem formy, ale pizza wyszła pyszna!

      Usuń
    2. Muszę spróbować z mieleniem kaszy. Użyłam gotowej mąki, męczyłam się trochę z oblepianiem blachy, ale pizza wyszła pyszna! To było moje drugie podejście do pizzy z mąki gryczanej (poprzednio z innego przepisu) i udało się! :) dzięki za przepis

      Usuń
  11. Katarzyna, mnie też łatwo nie szło, ale zgadzam się z Tobą, smak to wynagradza :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy można zastąpić drożdże sodą lub bezglutenowym proszkiem do pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
  13. Czy drożdże można zastąpić sodą lub bezglutenowym proszkiem do pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
  14. Ilmar Wiktoria, wydaje mi sie ze nie podniosą mąki gryczanej.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wyszło za twarde to ciasto?

    OdpowiedzUsuń
  16. Upiecz mi takie xP

    OdpowiedzUsuń
  17. czy podana ilość drozdzy to droższe swieze czy suszone instant? jeśli świeże, to ile mam uzyc suszonych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście drożdże świeże, suszonych to byłaby bardzo duża ilość ;)

      Usuń
  18. Suszonych możesz dać 7 g tak jak przy mące pszennej.

    OdpowiedzUsuń