środa, 3 sierpnia 2011

Pizza bezglutenowa na ziemniaczanym spodzie

Zobaczyłam ostatnio przepis u Olgi Smile na pizze bezglutenową i bardzo się napaliłam na taką.

Składniki na jedną formę okrągłą (32 cm), z dziurkami:
- ok 1 kg ziemniaków,
- 2 jajka,
- 2 ząbki czosnku,
- sól,
- po pół łyżeczki tymianku, oregano i bazylii,
- dodałam również 1 łyżkę mąki ziemniaczanej bo ziemniaki były wodniste.

Wykonanie:
Ziemniaki obrać, pokroić w małe kawałki, ugotować do miękkości,  pozostawić do ostygnięcia. Przecisnąć przez praskę lub bardzo dobrze rozgnieść, dodać sól, zioła, czosnek, jajka i jeśli potrzeba mąkę ziemniaczaną. Wyrobić gładkie ciasto.
Piekarnik nagrzać do 220 stopni.
- Zgodnie z tym co napisała Olga pizze tą trzeba piec na blaszce z dziurkami (specjalnej do pizzy), żeby ziemniaki się od spodu przypiekły i odparowywały. Blacha musi być wysmarowana olejem, bo inaczej ziemniaki się przykleją. Ciasto po środku powinno być grubość 0,5 cm a brzegi ok 1 cm. Ja za dużo ziemniaków obrałam i wyszła mi 2 razy grubsza, przez co rozlatywała się trochę.-
Wyrobione ciasto układamy (mokrymi dłońmi odrywając po kawałku i wylepiejąc formę) na nasmarowanej blaszce. Wstawić do nagrzanego piekarnika na 15 minut. Ciasto po wyjęciu musi być suche i chrupiące.
Na cieście rozsmarowujemy sos pomidorowy/koncentrat i układamy swoje ulubione dodatki.
U mnie były to podsmażone pieczarki, cebula, papryka, cukinia, kukurydza (z obkrojonej kolby).
Pizze z dodatkami pieczemy na środkowym ruszcie jeszcze ok 25 minut, jeśli chcemy kładziemy pod koniec pieczenia ser. Ja piekłam trochę krócej bo dodatki zaczęły się przypiekać.
Pizza wyszła dobra, ale niestety za grube ciasto mi wyszło i przez to nie można było kawałków brać w rękę (tak jak u Olgi) bo się rozwalały.
Polecam!



11 komentarzy:

  1. Forma z dziurkami? nie słyszałam o takim wynalazku:)można ją kupić w sklepie z agd?
    kiedyś robiłam pizze na ziemniaczanym spodzie ale ciasto było za mokre- taka blaszka z dziurkami by sie przydała:) muszę poszukać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pinka,
    wpisz sobie w Google: blacha do pizzy Fackelmann (nie chce mi linka wkleic :-( )
    Pokaże Ci się wtedy jak ona wyglada :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kupił☺am blachę i zrobiłam pizze :) SUPER! pierwsza pizza która mi wyszła :) tylko te 32cm balchy to troche za mało jak na 4 osoby:) dla męża nie starczyło:( na pocieszenie zrobiłam mu zdjecia mojego dzieła:)wypomina mi ze powinnam 2 blachy kupić hi hi hi i muszę dokupic jeszcze jedną.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pinka, cieszę się że Ci wyszła i smakowała wszystkim :-)
    Teraz nie masz wyjścia i musisz drugą blachę dokupić :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja z racji braku miejsca w kuchni na kolejne sprzęty/blaszki itp. wymyśliłam, że do przepisu wykorzystam tą blaszkę/półkę co jest w każdym piekarniku. Wzięłam taką z prętami, na nią położyłam papier do pieczenia. Papier ponakłuwałam widelcem. Na taką "blachę" położyłam pizzę. Pyszna. Mąż nawet nie chciał ketchupu bo stwierdził, że popsuje smak :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najważniejsza w kuchni jest kreatywność :-)
    Cieszę się że brak blaszki nie przeszkodził Ci w zrobieniu tej pizzy i że Wam smakowała :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. A ten przepis mnie zachwycił :) ja użyję jednak samych żółtek, córeczka nie może białek, ale ja nie mogę drożdży, więc.... samo przez się rozumie, że obie będziemy zachwycone... u mnie są te blachy w dziurkami, ale pomysł pani anonimowej z papierem jest jak najbardziej godny pochwalenia...

    OdpowiedzUsuń
  8. A masz jakiś pomysł czym można zastąpić te 2 jajka? Poza tym przepis wydaje mi się bardzo ciekawy i jak wymyślę coś zamiast jajek to z chęcią wypróbuję ;D

    OdpowiedzUsuń
  9. Masz może jakiś pomysł, jak można zastąpić jajka?
    Czasem zastępuje się jajko własnie używając puree więc zastanawiam się jaką funkcję ono tu pełni... Oprócz tego przepis jest bardzo interesujący i jak wymyślę czym zastąpić jajko to chętnie wypróbuje ;D

    OdpowiedzUsuń
  10. Kati, możesz spróbować siemieniam lnianym wymieszanym z wodą, ale nie ręcze jaki będzie efekt :-) Można też dodać mąki ziemniaczanej.

    OdpowiedzUsuń
  11. zrobiłam bez blaszki (na ruszcie i papierze) i bez jajek - wyszła i jest całkiem ciekawa! :)

    OdpowiedzUsuń